Kredyt hipoteczny na budowę domu – najważniejsze informacje

mar 12, 2025 | 0 komentarzy

Całkowita wartość inwestycji w rozumieniu kredytu hipotecznego jest to wartość działki i przewidywany koszt budowy domu łącznie. Posiadana działka i jej wartość stanowi tutaj wkład własny.

Koszt budowy domu szacuje się w oparciu o projekt budowlany, pomaga w tym kierownik budowy, który zaznajomiony jest z większością kosztów jakie są uwzględniane w budowie. Każdy bank ma swój dokument kosztorysowy, który należy wypełnić przy składaniu wniosku o kredyt hipoteczny na budowę domu. Ta szczegółowa rozpiska pomaga potem w ocenie na ile transz będzie przewidziane finansowanie z banku. Są tam logistycznie wyszczególnione wszystkie pozycje z których składa się budowa domu. (ZADZWOŃ POROZMAWIAĆ W SPRAWIE KOSZTORYSU BUDOWY)

Oto lista potrzebnych dokumentów aby uzyskać kredyt hipoteczny na budowę domu:

  1. Wypis z rejestru gruntów (ważność 12 m-cy od daty wystawienia)
  2. Kopia mapy ewidencyjnej

– Te dokumenty:  wypis i wyrys z ewidencji gruntów i budynków można uzyskać w urzędzie, przez internet albo listownie. Aby rozpocząć procedurę należy wejść na stronę Portalu Informacyjnego Służby Geodezyjnej i Kartograficznej, a następnie wyszukać ośrodek dokumentacji oraz geodetę powiatowego z wybranego województwa.  Koszt wypisu i wyrysu szacuje się pomiędzy od 50 do 150 złotych, w zależności od specyfiki wniosku oraz lokalnych przepisów. Czas oczekiwania na wypis i wyrys wynosi od kilku dni do kilku tygodni, zależnie od urzędu. Do uzyskania wypisu i wyrysu potrzebny jest wypełniony formularz wniosku, dokument potwierdzający interes prawny, dowód osobisty i dowód uiszczenia opłaty skarbowej.

  1. Decyzja o pozwoleniu na budowę z klauzulą ostateczności (wykonalności) lub Zgłoszenie zamierzenia budowlanego z klauzulą bez sprzeciwu Zamiennik: Zgłoszenie budowy przyjęte bez sprzeciwu przez właściwy Urząd

– W Poznaniu wydaje go Starostwo Powiatowe, ul. Jackowskiego 18, 60-509 Poznań.
Wydział Administracji Architektoniczno-Budowlanej.

Dokumenty wymagane do wydania pozwolenia:

Wniosek  elektroniczny,

Wniosek wraz z oświadczeniem o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w formie elektronicznej należy pobrać ze strony internetowej e-budownictwa – https://e-budownictwo.gunb.gov.pl/
Wniosek, oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane  oraz pełnomocnictwo w sprawie załatwianej w formie e-usługi powinien zostać podpisane przez inwestora podpisem zaufanym epuap
lub elektronicznym podpisem kwalifikowanym i przesłany na elektroniczną skrzynkę podawczą starostwa
wraz z załącznikami.

W przypadku większej liczby inwestorów w/w dokumenty powinny być podpisane elektronicznie przez wszystkich inwestorów.

Wniosek papierowy,

Wniosek na drukach podpisany przez Inwestora/ów lub osobę upoważnioną przez Inwestora (druk do pobrania ze strony internetowej lub w urzędzie). Upoważnienie przedkłada się na piśmie w oryginale wraz z uiszczoną opłatą skarbową.

Załączniki:

  • oświadczenie o prawie do dysponowania nieruchomością na cele budowlane w oryginale wypełnione na drukach ściśle określonych przepisem prawa (druk do pobrania ze strony internetowej lub w urzędzie).
  • trzy egzemplarze projektu zagospodarowania działki lub terenu oraz projektu architektoniczno-budowlanego
    w formie papierowej lub jak wyżej elektronicznej wraz z opiniami, uzgodnieniami, pozwoleniami i innymi dokumentami, których obowiązek dołączenia wynika z przepisów odrębnych ustaw, lub kopiami tych opinii, uzgodnień, pozwoleń
    i innych dokumentów;
    W terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy t.j. 19.09.2020 inwestor do wniosku o wydanie decyzji o pozwoleniu na budowę albo wniosku o zatwierdzenie projektu budowlanego, albo zgłoszenia budowy może dołączyć projekt budowlany sporządzony w formie dotychczasowej – papierowej.
  • ostateczna decyzja o warunkach zabudowy (w oryginale lub kopia ) jeżeli jest ona wymagana zgodnie z przepisami ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (decyzje wydaje właściwy Wójt, Burmistrz Gminy),
  • oświadczenie  projektanta dotyczące możliwości podłączenia projektowanego obiektu budowlanego do istniejącej sieci ciepłowniczej, zgodnie z warunkami określonymi w art. 7b ustawy z dnia 10 kwietnia 1997 – Prawo energetyczne (Dz. U. z 2021 r. poz. 716), złożone pod rygorem odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia wynikającej z  art. 233 paragraf 6 ustawy z dnia 6 czerwca 1997 r. – Kodeks karny (Dz. U. z 2021 r. poz. 1444 z późn. zm.); składający oświadczenie jest zobowiązany do zawarcia w nim klauzuli o następującej treści: „Jestem świadomy(-ma) odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”. Klauzula ta zastępuje pouczenie organu o odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń.

Wymagane do wniosku i projektu  jako załączniki  decyzje i uzgodnienia mogą być załączone w formie kopii.

  1. Oświadczenia dot. planowanego kosztu budowy (załącznik na druku wybranego banku)
  2. Dziennik Budowy z pieczątką kierownika budowy

– Dziennik budowy to coś więcej niż tylko sterta papierów – to urzędowy dokument przebiegu robót budowlanych oraz zdarzeń i okoliczności zachodzących w toku wykonywania robót, który ma ogromne znaczenie przy ocenie technicznej prawidłowości prowadzenia robót i przestrzegania przepisów prawa budowlanego. Jest on niezbędny na każdym placu budowy, bez względu na to, czy stawiamy dom jednorodzinny, czy wieżowiec.

Dziennik budowy pełni kilka kluczowych funkcji:

  • Dokumentowanie przebiegu budowy: Rejestruje wszystkie istotne informacje, takie jak rozpoczęcie i zakończenie robót, użyte materiały, wyniki kontroli, a nawet warunki atmosferyczne.
  • Zapewnienie bezpieczeństwa: Pozwala na monitorowanie zgodności prac z projektem i przepisami, co minimalizuje ryzyko błędów i wypadków.
  • Rozstrzyganie sporów: W przypadku konfliktów między inwestorem a wykonawcą, dziennik budowy stanowi nieocenione źródło informacji.

Podstawą prawną prowadzenia dziennika budowy jest ustawa Prawo budowlane oraz rozporządzenie Ministra Infrastruktury z dnia 26 czerwca 2002 r. w sprawie dziennika budowy, montażu i rozbiórki. Te dokumenty określają szczegółowe zasady dotyczące formy, treści i sposobu prowadzenia dziennika.

  1. Projekt budowlany będący załącznikiem do wydanej decyzji o pozwoleniu na budowę (lub złożonego zgłoszenia zamierzenia budowlanego), składający się z: Projektu architektoniczno-budowlanego (opis techniczny, rzuty kondygnacji i przekroje)
  2. Umowa o wykonanie robót budowlanych (dotyczy budowy domu realizowanej przez Generalnego Wykonawcę)
  3. Numer Księgi Wieczystej posiadanego gruntu
  4. Zaświadczenie o zatrudnieniu – umowa o pracę (załącznik na druku wybranego banku)
  5. Wyciąg PDf z konta na które wpływa wynagrodzenie drukowane na spotkaniu, z 3, 6 lub 12 miesięcy w zależności od wytypowanego banku.
error: Content is protected !!